KOLEMREPUBLIKY XXVII.
– Opavsko po vlnách
Hraniční úsek: našich
říčních 28 km; hraničních skutečných
34 km
Celá trasa: po vodě 32 km
Celkem za etapu po vodě k hranicím a
od nich 4 km a po hranicích korytem řeky Opavy 28 km
Termín: 7. 5. – 9. 5. 2021
1. den: Olomouc/Studená
Loučka/Rapotín/Praha – Krnov (autem + admirál z Prahy vlakem a po řekách);
Trasa: 0 km (přejezd na výchozí bod vodácké
trasy); nocleh – Brantice
2. den: Krnov (ř. km 71,7) – Boboluszki (ř. km 53,3), Trasa lodí:
18,5 km – z toho po hranici: 15km
3. den: Boboluszki – Opava
Palhanec (ř. km 40,6), Trasa lodí: 13 km – z toho po
hranici: 13km
Účastníci: Hanka, Broňa, Kája, Adam, Admirál
Pavel, Martin, Johanka, Eliška, Matouš, Kubík, Filip, Kuba a Charlie
Dopravní prostředek: k hranicím a
od nich autem a lodí, po hranicích lodí
Vodní
etapa korytem řeky Opavy byla na pořadu dne už před rokem, ale naše plány
přepsal koronavirus a omezení s ním spojená. Se svrběním rukou už jsme
netrpělivě čekali, až se oteplí, roztaje led na hladině, oschnou meze a my
budeme moci vytáhnout pálavy a laminátku na vlny. Díky sněhu na horách bylo
vody dostatek, takže nehrozily galeje v podobě neustálého vysedání a
tažení lodí polovyschlým říčním korytem.
Sraz
jsme měli u Krnova v pátek
večer. Tentokrát jsme jeli třemi vozy – z Rapotína, Studené Loučky
a Olomouce. Pavel do přepravy z Prahy zahrnul ještě vlak a loď. Chvíli
jsme se hledali a nakonec bezpečně společně složili hlavy na dolním konci
vsi Brantice přímo na břehu
říčky Opavy. Filip se opět vytáhl se svým kuchařským uměním (s takovou mu to
zůstane i pro další etapy J).
Do tmavé noci tak nejen svítil oheň, ale též voněly noky se smetanovou omáčkou
a kuřecím masem. Marnotratně do nich zahučel i velký kus tvrdého sýra. Večer
bylo sice zima, ale teplý a hutný pokrm nás zahřál alespoň do doby, než jsme
noční syrovinu pocítili ve studeném spacáku. Bylo okolo 0 stupňů Celsia, ve
spacáku jsme byli navlečení jako kuličky. Někteří junioři raději spali
v autě (i za cenu téměř jogínského stočení kolem řadící páky a
s rizikem vystřelení airbagu neopatrným pohybem paty).
Ráno
Admirál Pavel vyhodnotil, že vody je docela dost a teče velmi bystře.
S ohledem na počet dětí a teplotu vody i vzduchu jsme radši popojeli ještě
trochu níže po trase do města Krnova,
kde došlo k nalodění. Eliška zaznamenala podrobnosti: „Admirál Pavel se předvedl se svým ultra fénem, který nafukoval lodě.
Rozdělali jsme také kulaté sušenky, které nás už doprovází od začátku našeho
obcházení. Každý se nasytil a mohlo se vyrazit“. Koneční vytáhli svou novou
červenou loď – krasavici, Johanka se uvelebila na pozici háčka u Kuby Černohouse.
Filip uvolnil místo v rodinné juniorské posádce a přisedl k Pavlovi.
Další dvojice jely dle osvědčeného zasedacího pořádku.
První
do vody při nešikovném nastupování částečně zahučel Matouš, pár hodin po něm se
za jízdy vyklopila též děvčata Ošancova. Při skrumáži zapříčiněné rychlým
proudem a nakupenými plavidly, jejichž posádky promýšlely trasu pomaleji, než tekla
voda, se loď HB dostala zádí pod spadlý kmen. Broňu to sejmulo do vody hned,
zatímco Hanka se pověsila na větev jako opice a nechala si loď ujet pod nohama.
Nevím, jak to dokázala, ale stihla při tom všem zároveň (zřejmě poměrně
racionálně) konverzovat s velkým Kubou. Ptala se ho, co má dělat, že tam
nechce spadnout. Kuba je fakt frajer. Odpověděl, ať klidně do vody spadne, že
jí stejně nic jiného nezbyde. Tak teda žuchla. Na rozdíl od Broni, která už
probublávala pod vodou, si Hanka po celou dobu akce udržela alespoň suchý
vlasový porost. Loď i bagáž děvčatům zmizela v proudu. Obě vodnice plavaly,
seč jim síly stačily, až se postupně zastavily na břehu, vylezly a halily
promrzající těla do suchých oděvů. Tedy aspoň do chvíle, než si raději zase
navlíkly mokrá trika (protože kdyby si vodní hrátky zopakovaly ještě jednou, na
noc už by nezbyla suchá ani nit).
S obavami
z další jízdy bylo nutno se vypořádat operativně. Další zátočiny, stromy a
větve čekaly na trase. Naštěstí se už nic zásadního v korytě nestalo.
Adrenalin klesl až ve chvíli, kdy jsme definitivně zakotvili na noc na
hranici u mostku ze Skorochovic do polské vsi Boboluszki. Sice jsme spali na české straně, ale děti si přes
most chodily hrát do Polska. Našli jsme si hezké místo u vody
s dostatečnou plochou na stany i ohniště. Na
místě už nás očekával Adam. Počasí se postupně lepšilo, Johanka večer u ohně
vytáhla kytaru, pilo se víno, opékalo a vládla dobrá nálada. Bylo třeba nasát
před studenou nocí dostatek pozitivní energie.
Následující
den jsme pokřtili dvě lodě (rapotínská dostala jméno PAMPELIŠKA a loučkovská ČERVENÁ
PERLA Jirkova. Po sbalení a nezbytném pendlu jsme se znovu zanořili do vln a
stále se rozšiřujícím a postupně se zklidňujícím proudem jsme se blížili po
hranicích k Opavě městu.
Koukali jsme do zeleně, přetáhli několik menších jezů (někteří je sjeli
v signlu) a posvačili v pěkném lesním baru (někde u odlomu hranice – cca
ř. km 51). Víkendový výlet měl zase své pevné kontury. Koronaviru navzdory. Pak
už přišla na řadu civilizace: nejdříve libě vonící opavská oplatkárna Opavia,
pak nelibě vonící cukrovar. Na konci plavby, při pendlu pro odstavená auta,
Martin zjistil, že mu na autě chybí SPZ. Černohousovi si tak etapu nedobrovolně
okořenili i návštěvou opavské policejní stanice. Ještě před tím jsme však
stačili v lávce na dojezdu (ř. km 40,6, Opava Palhanec) ukrýt zprávu (12. roura
od 2. sloupku zábradlí směrem proti vodě).
Tato
etapa ze všech dosavadních vodních nejvíce prověřila naše vodácké dovednosti. Ve
vlnách se zmáchala postupně i Kája s Martinem (nabrali do laminátky při
přejíždění peřejí ř. km 51,56 – protržený jez Červeného mlýna), stejný zážitek
měli i Pavel s Fildou + Kubíkem (podrobnosti frajersky neprozradili). Bez
zářezu tedy skončila jen posádka Kuba s Johi (vyhráli tak nad Jirkou Č.
pizzu) a Eliška s Matesem (když nepočítáme Matoušovo namočení při vstupu
do koryta v sobotu ráno). Obtížnost vody byla ww1, ale děs v očích
jsme občas měli tak na stupni 5. Hlavně jsme se naučili, že rozhodovat se o
trase je nutno rychle, pokud možno rychleji než teče dravý proud a že na
přílišné akademické žvanění není čas.
Po
etapě jsme odepsali Hančin mobil i foťák, které plavaly tak usilovně, že se
pokazily. Doklady se úspěšně usušily na
kapotě vozu. Asi dosud smrdí rybinou, ale stále plní svou identifikační funkci.
Skývu suchého komisárku s něčím navrch hladové posádce poskytli
spoluvodáci. Po oba večery jsme sledovali jev, který Kája nazvala „husy nad
Opavou“. Šlo ale o tzv. Muskův vesmírný vláček skládající se s několika
desítek satelitů Starlink, jejichž úkolem je zajistit dostupnost internetu po
celém světě. I když je vysvětlení prosté, v noci to při zpozorování
v první chvíli skutečně vypadalo jako husy s odrazkami na břiše. Jen
bylo divné, že letí ve stejných rozestupech a v perfektní přímce.
Každopádně jsme na to zírali s otevřenou pusou. Vot těchnika!
Na
závěr by se slušelo prohlásit: Vivat Admirál!, protože bez jeho obětavého a
odborného vedení by tato etapa vůbec neproběhla!
Komentáře
Okomentovat