První tři etapy jsme zdolali pěšky - , z toho druhou –
rychlebské hory dokonce nadvakrát, neb nemoce dětí nedovolily Matce myšlenky
vyrazit s námi a tak si to pak se svými rodiči a ratolestmi dala
samostatně v rozptylu od počátečního nadšení až do HLUBOKÉ krize… takže první
jarní kilometry hraniční aneb KR1 –ze
ZLATÝCH HOR hurá vzhůru na hranici na BISKUPSKOU KUPU – to je bod 1 s velkým
J a po hranicích již na západ až do BÍLÉ VODY, kde začínala o měsíc později ona
dvojaká KR2 přes takořka celé RYCHLEBKY s koncem na ŠPIČÁKU (hranice) dolů
pak protrpěno šílených 8 km na vlak do
ŽULOVÉ. Na podzim pak znovu vzhůru na BISKUPSKOU KUPU, abychom zamířili na
východ dolů borůvčím přes GORY OPAWSKIE a vyschlými koryty potoků a dubovými
chrastícími lesy až do plání OSOBLAHY.
V pozdním podzimu -
tedy 17. Listopad, jsme vyrazili na spanilou jízdu do Čech a přešli kus
Lužických – těch maličkých zastrčených horeček - od FALKENŠTEJNA ze SVĚTLÉ přes špičatou LUŽ a
dolů entími bukovými lesy a pak okolo VARNSDORFU zas krajinou civilizovanou.
Upozorňuji milovníky numerologie na výpravy v násobku
pěti – první jsme vyrazili na běžkách objet Paprsek – mnozí takřka poprvé na
prkýnkách sněžných (trasa hraniční SMRK-PAPRSEK-POLSKÁ HORA)a zjara pak jsme
doráželi KR6kou chybějící kousek mezi ŠPIČÁKEM a SMRKEM na konečku Rychlebek –
26 a půl km jsme ušli za 2 dny borůvčím kvůli těm devíti hraničním! Nu ale
Javornický výběžek jsme měli za první rok obšlápnutý!
A přišlo druhé léto a o naší úchylce se doslechl bratr
admirál – ten je zase šáblý vodou. Za rok sjede i 1000 km po řekách. Čižeby nám
navrhl, abychom společné tradiční prázdninové rodinné vody mohli směřovat
k tokům hraničním. Takže jsme sjeli Opavu – říčku bývalou hraniční (než nám Prajzsko ve Versailess
přiklepli) a pak i rozvodněnou Olši z KARVINÉ až k ÚSTÍ DO ODRY – vše
na kánoích laminátových či pálavách nafukovacích, první šlajsnu i plavmo, že!
Za prázdniny jsme
zvládli dvě etapy: horské putování přes Bílé Karpaty od VLÁRSKÉHO PRŮSMYKU přes
ŽÍTKOVOU, LOPENÍK I JAVORINU až k VELKÉ NAD VELIČKOU – lesy nesmírné a
výhledy do nížin českých i slovenských. A pak netradiční farní tábor –
pětidenní přechod Orlických hor od ŠERLICHU po LICHKOV táhnouce vozík, na
němž jsme vezli kulisy a převleky a po cestě hráli divadlo v plném kostele
i prázdné knajpě. A Podzimní výroční desítka byla cyklistická, abychom
širé roviny jižní Moravy zvládli bez úhony – ze ZNOJMA přes vřesoviště a tmou
do HRÁDKU, pak cez LÁZNĚ LAA AN DER THAYA, kolem dokola PÁLAVY a vinicemi barevnými
přesladkými až do BŘECLAVI.
Jakmile se rozjařilo, vyrazili jsme, netušíce nikterak, že
na KRALICKÉM SNĚŽNÍKU (KR11) tomu tak ještě není ! Ovšem trasu z KLADSKÉHO
SEDLA přes SNĚŽNÍK a evropské rozvodí tří moří na KLEPÉM až do DOLNÍ MORAVY jsme
zvládli s vypětím všech sil sněhem přehlubokým. První vlaštovky a rorýsi nás
přivítali V PODYJÍ a vynahradili nám, co nám zapovídal národní park –
štreka jen po dovolených cestách - k hranici do kaňonu Dyje jen juknout-
„Herdek tohle bude Hardegg!“ a hned zas zpět – z VRANOVA do LUKOVA, VINICE
ŠOBES, až do HNANIC, kudy jsme již
projížděli po bicyklech. NU a zase prázdninová voda(KR13) – Mordyjé – čápi a
luňáci a písčiny a proudy…– tedy MORAVA, DYJE A BAŤŮV KANÁL – LANŽHOTSKÝ
VÝBĚŽEK po kánoích od BŘECLAVI I STRÁŽNICE AŽ PO SOUTOK – a náš první trojbod (ČESKO-RAKOUSKO-SLOVENSKO)!!!
A když se podzim lámal do zimy, vyrazili jsme na rozšířenou
rodinnou výpravu na Slavonicko (KR14) – zvládli jsme kus hranic podél Dyje i
trojbod česko-rakousko-moravský: ze
STARÉHO MĚSTA POD LANDŠTEJNEM přes MAŘÍŽ a lesy velebné až do PÍSEČNÉ.
NU a KR15 byla zase zimní – nedá se tak úplně říci, že
sněžná – však uslyšíte. Ale plánovali jsme ji po běžkách a opravdu jsme za 3
dny (a noci) přešli JAVORNÍKY: BUMBÁLKA- KASÁRNE -KOHÚTKA-KRKOSTĚNA A MAKYTA,
cez ANTARIK a rozhlednu na ČUBOVĚ KOPCI do STŘELNÉ. A v chladném jaru pak na
KR16 - přes louky šedavé mezi dubisky rozesetými, vinicemi s tajemným
rozpukem oskeruší… – toŤ SLOVÁCKO: HORŇÁCKODOLŇÁCKO – tedy jih BÍLÝCH KARPAT
z VELKÉ NAD VELIČKOU přes TVAROŽNOU LHOTU do SUDOMĚŘIC NA BAŤOVĚ KANÁLE.
KR17 pak zaplnila chybějící kousek hranice VALAŠSKÉ – návdavkem jsme obešli PŮLČÍNSKÉ
SKÁLY Z LIDEČKA a pak zas po hranici k jihu od STŘELNÉ po loukách
rozkvetlých zlatými petrklíči, kol strmě bílých slovenských brál VRŠATCE až
dolů k VLÁŘE.
Červencové mraky koryta řek nenaplnily a tak jsme dřeli lodě
mělkou Bečvou s hraničním výletem na ODRU – ovšem to byla nádhera, vody
plno, divoké meandry a písčiny a nikde nikdo – a to
vše v katastru „ČERNÉ OSTRAVY“! Poslední podzim pak zas pěšky na
OSOBLAŽSKO zvané ZÁMECKÉ: třídenní překonání trasy KRNOV-MĚSTO
ALBRECHTICE-SLEZSKÉ RUDOLTICE – OSOBLAHA v dešti, pak mlze a poslední den
uragán!
Nu a poslední, dosud v hlavách tepající VELKÁ BÍLÁ
CESTA – KR20 –ŠUMAVA – 5 denní to dobrodružný podnik (i když v roce 1910
to za 3 dny přešli odvážlivci z KČT). Nekonečná bílá stopa, tma i
nejhlubší modré nebe, námrazy bílé a miliony hvězd nad hlavou i na sněhu
zářících, vysokánské zachumlané smrky i pahýly suché, kde tetřeva očekáváš, v pustých
slatích říčky ukryté v ohromných závějích … Nu ano, i my občas nechtěně
ukryté v ohromných závějích…. ze ŽELEZNÉ RUDY – ALŽBĚTÍNA přes PRÁŠILY,
MODRAVU A KVILDU, OKOLO PRAMENE VLTAVY NA KNÍŽECÍ PLÁNĚ nesmírné, STRÁŽNÝ , pak
hluboké lesy kol SWARZENBERSKÉHO KANÁLU – JELENÍ VRCHY na konci světa a pod
dohledem mohutného PLECHÉHO dolů k LIPNU do NOVÉ PECE na vláček.
Komentáře
Okomentovat